HIBURAN
Semarakkan Nilai Positif, CIMB Muncul Dengan Lagu ‘Bangun, Kita Bagi Jadi’ Bersama Aman RA & Wira Negara, Azizulhasni Awang
Selari matlamat memperkasakan pelanggan dan masyarakat, CIMB Bank Berhad mengumumkan komitmen memperkasa bakat Malaysia dalam bidang Budaya dan Seni melalui gerakan sosial, Kita Bagi Jadi.
Muzik video 'Bangun, Kita Bagi Jadi'
Kita Bagi Jadi ialah gerakan sosial CIMB bagi memupuk semangat ketahanan, optimisme dan nilai positif dalam kalangan rakyat Malaysia masa kini.Jadi, bersempena sambutan kemerdekaan Malaysia yang ke-68, CIMB menjalinkan kerjasama dengan penyanyi rap terkenal Malaysia, Aman RA untuk menerbitkan satu muzik video baharu iaitu ‘Bangun, Kita Bagi Jadi’.
Pembikinan semula lagu Bangun iaitu nukilan penyanyi rap berkenaan yang merayakan semangat ketahanan dalam kalangan rakyat Malaysia, mencerminkan nilai-nilai kempen sekaligus menjadikan Aman RA rakan kerjasama terbaik untuk versi terbaharu lagu berkenaan.
Muzik video itu dihidupkan dengan gandingan unik antara Aman RA dan Olimpian, Datuk Azizulhasni Awang, di mana perjalanan peribadi mereka melambangkan daya tahan dan harapan.
Video itu menampilkan kisah bermakna rakyat Malaysia daripada segenap lapisan masyarakat termasuk usahawan, artis muda dan pelajar yang berjaya mengharungi pelbagai cabaran peribadi dan menerima impak positif daripada pelbagai program dan produk CIMB.
Menurut Ketua Pegawai Jenama dan Pemasaran Kumpulan CIMB Group, Toni Darusman, ‘Kita Bagi Jadi’ adalah ekspresi kreatif matlamat mereka.
“Kini, ‘Bangun, Kita Bagi Jadi’ adalah gabungan terbaik dua personaliti daripada latar belakang berbeza, dan CIMB berharap lagu itu memberi peringatan kepada semua akan semangat ‘Kita Bagi Jadi’ kami,” jelasnya.“Pada fasa pertama kempen menyaksikan kami bekerjasama dengan jaguh sukan Malaysia seperti S. Sivasangari, Datuk Azizulhasni dan terbaharu, Amer Harris dalam menyokong perjalanan mereka mencapai impian dalam arena sukan. “Muzik dan sukan telah lama menjadi ejen perpaduan dan sering menghimpunkan masyarakat untuk meraikan atau menyokong pasukan mereka.
Dalam pada itu, satu lagi inisiatif lain iaitu CIMB Artober yang merupakan platform untuk budaya dan seni, kini telah berkembang menjadi platform perniagaan berdaya saing dalam landskap seni Malaysia.
Inisiatif ini menyediakan artis dan usahawan tempatan dan serantau dengan platform untuk mempamerkan karya mereka, berhubung dengan khalayak yang lebih luas serta memperkasakan ekonomi artis dan pereka tempatan.
Lebih RM20 juta hasil jualan yang telah dijana memanfaatkan lebih 100 artis setakat ini.
Sebagai pengiktirafan terhadap sumbangan CIMB Artober kepada ekonomi kreatif negara, acara tahun ini telah diiktiraf sebagai program rasmi Mesyuarat Menteri-Menteri Ekonomi ASEAN 2025, sekali gus memperkukuhkan kedudukan Malaysia sebagai hab pertukaran budaya dan kreatif di rantau ini.
CIMB Artober kembali antara 26 dan 28 September 2025 menampilkan lebih 20 galeri dari Malaysia dan serantau, mempamerkan karya oleh lebih 100 artis.
Salah satu tarikan tahun in ialah pameran eksklusif melibatkan karya 'tidak pernah ditayangkan umum' terpilih oleh seniman tersohor dan Tokoh Melayu Terbilang, Allahyarham Datuk Ibrahim Hussein.
Pendekatan holistik CIMB melalui inisiatif ‘Kita Bagi Jadi’ mencerminkan komitmennya dalam mencipta impak bermakna mejangkaui sektor perbankan, di bawah empat teras utama; Komuniti, Produk & Penyelesaian Mesra Pelanggan, Kerjasama Jenama serta Budaya & Seni.
Di bawah ‘Kita Bagi Jadi’ Komuniti CIMB yang dilancarkan baru-baru ini, CIMB telah mengumumkan komitmen bernilai RM200 juta dalam tempoh lima tahun akan datang (2026-2030).
Komitmen itu untuk membantu komuniti kurang mendapat sokongan dan memupuk pertumbuhan inklusif untuk semua rakyat Malaysia, tanpa ada sesiapa yang tercicir.
CIMB bermatlamat untuk berada di barisan harapan dalam membantu rakyat Malaysia merealisasikan potensi mereka, mengukuhkan kesejahteraan hidup dan menyumbang kepada masyarakat yang lebih mampan dan berdaya tahan.
Must-Watch Video