,
Berita

Astro, Karangkraf Meterai Kerjasama

Amri Hassan
10/06/2017
07:30 MYT
Astro Malaysia Holdings Berhad (Astro) memeterai kerjasama strategik dengan Kumpulan Media Karangkraf Sdn. Bhd. (Karangkraf) bagi menghasil dan mengedarkan kandungan harta intelek (IP).
Jalinan kerjasama ini memberi fokus ke atas penggasilan keuntungan menerusi pemilikan kandungan di Malaysia dan Nusantara.
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Astro, Datuk Rohana Rozhan berkata, kerjasama ini merupakan peluang terbaik untuk meluaskan pasaran Melayu dan Islamik ke peringkat lebih tinggi.
"Kami amat berbangga meng­umumkan usaha sama yang dijalinkan dengan Karangkraf bagi membangunkan jenama dan seleksi kandungan IP yang hebat bersama-sama," katanya pada majlis sidang media MoU Astro-Karangkraf di Hotel Majestic, Kuala Lumpur semalam.
Tambahnya, matlamat utama Astro untuk menyasarkan penghasilan bersama kandungan harta intelek (IP) yang komprehensif.
"Misi utama kami untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada pelanggan yang mempunyai latar belakang berbeza.
"Kami juga mengambil kira permintaan yang semakin meningkat terhadap kandungan vernakular yang segar dan berbeza di seluruh rantau Nusantara," tambahnya.
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Karangkraf, Datuk Hussamuddin Yaacub ber­kata, usahasama ini memboleh­kan Karangkraf memiliki ekuiti dalam penguasaan kandungan Melayu serta mempelbagaikan perniagaan baru.
“Astro merupakan rakan strategik paling tepat untuk memperluaskan kandungan harta intelek di platform seperti televisyen, over the top (OTT) dan ruang digital di Malaysia dan negara lain.
"Kumpulan Media Karangkraf amat teruja untuk menjalinkan kerjasama yang lebih rapat dengan Astro,” katanya.
Hadir sama adalah Naib Presiden Bahagian Perniagaan Melayu Astro, Datuk Khairul Anwar Salleh dan Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Karangkraf, Syamil Famim Mohamed Fahim.
Hari ini, Astro telah menguasai sebanyak 71 peratus daripada keseluruhan isi rumah di Malaysia, merangkumi 21 juta individu di semua platform paparan, di rumah, secara langsung, aplikasi mudah alih atau di On Demand.
Manakala, Karangkraf pula memiliki 15 juta pembaca merentasi penerbitan bercetak dan aset digital mereka.
Teks oleh: Amri Hassan
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Filem

Baik Punya Ah Long: Chew Kin Wah Syukur Ditawarkan ‘Job’ Sewaktu Pandemik - “Shoot Filem Ini Bukan Mudah..”

gempak
18/09/2024
12:25 MYT
Umum mengetahui, sewaktu pandemik, para pemain industri seni hiburan tempatan tidak kira sama ada pelakon, penyanyi, pengarah sehinggalah kru belakang tabir ‘diharamkan’ bekerja mencari rezeki.
gimme-the-mic

#GimmeTheMicMY: Pertarungan Sengit 10 Finalis, Elemen Kejutan Jadi Tumpuan… Ini Ramalan Siapa Yang Bakal Bergelar Juara

gempak
15/09/2024
06:55 MYT
Debaran semakin kencang! Pentas akhir Gimme The Mic Malaysia bakal berlangsung malam ini dengan menyaksikan 10 finalis bakal berentap menjadi yang terbaik.
Filem

Sambutan Padu, Baik Punya Ah Long Raih 1 Juta Selepas Tiga Hari Tayangan!

gempak
15/09/2024
05:55 MYT
Filem muzikal komedi, Baik Punya Ah Long membuka tirai pawagam dengan permulaan yang baik dengan meraih kutipan RM1 juta selepas tiga hari tayangan rasmi.
Filem

Wajib Tonton! JoZan Buat Comeback Menerusi Baik Punya Ah Long

gempak
11/09/2024
13:35 MYT
Dua tahun lalu raja duo komedi Malaysia, JOZAN iaitu gandingan Zizan Razak dan Johan telah menggegarkan pawagam seluruh tanah air menerusi filem pecah panggung, dan kini mereka kembali menggeletek penonton menerusi filem komedi terbaru, Baik Punya Ah-Long.
Hiburan

Astro Raih 9 Anugerah, Teguhkan Pengaruh Serantau di Anugerah ContentAsia 2024

gempak
06/09/2024
08:25 MYT
Syarikat kandungan dan hiburan terkemuka Malaysia, Astro menunjukkan kecemerlangannya dalam industri dengan memperoleh sembilan anugerah berprestij di Anugerah ContentAsia 2024.