,
Gaya Hidup

MY Gaya Month 2024 Martabatkan Barangan Buatan Malaysia

Amri Hassan
09/10/2024
18:26 MYT
Persatuan Pereka Bumiputera Malaysia (MBDA) telah melancarkan kempen MY Gaya Month 2024, yang bertujuan untuk menonjolkan serta mempromosikan barangan buatan Malaysia melalui produk fesyen, gaya hidup, dan pelancongan.
Kempen ini juga bertujuan melahirkan usahawan baharu sambil memberi peluang kepada graduan fesyen daripada akademi tempatan untuk menceburi industri fesyen. Kempen selama sebulan ini berlangsung dari 7 Oktober hingga 5 November 2024.
Kempen tersebut telah dirasmikan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN), Datuk Seri Mohd Sayuthi Bakar, sempena Kempen Beli Barangan Malaysia (KBBM) 2024 dalam satu majlis yang diadakan bersama MBDA di Kuala Lumpur baru-baru ini.
Pengerusi MBDA, Bon Zainal Harun, menyatakan bahawa inisiatif ini menampilkan lebih 30 pereka, usahawan gaya hidup, dan akademi fesyen tempatan yang mempamerkan koleksi terbaru mereka bertemakan fabrik berunsur warisan. Selain itu, kempen ini turut bekerjasama dengan Pavilion Damansara Height sebagai rakan strategik dan penaja lokasi.
“Acara selama sebulan ini menonjolkan kepelbagaian wawasan dan kreativiti pereka fesyen tempatan, sambil memberi peluang kepada masyarakat dan pelancong luar untuk menghayati keindahan industri fesyen serta gaya hidup tempatan. Ia juga merupakan langkah penting bagi kami untuk mengangkat budaya, seni, dan fesyen negara ke tahap yang lebih tinggi,” katanya.
Penaung MBDA, Dato’ Indera Tom Abang Saufi, menambah bahawa Malaysia kaya dengan seni, budaya, fesyen, dan kepelbagaian etnik yang mempromosikan Malaysia di persada antarabangsa. Beliau turut menekankan bahawa kita harus berbangga dengan batik Malaysia yang bukan sahaja boleh digunakan dalam pakaian, tetapi juga dalam pelbagai kegunaan harian.
MBDA turut menggalakkan amalan perniagaan lestari dalam kalangan pemain industri untuk memastikan masa depan industri fesyen yang lebih mampan. Mereka melihat ini sebagai satu asas penting bagi perkembangan industri fesyen yang lebih berdaya tahan.
Kempen Beli Barangan Malaysia (KBBM) dilihat sebagai langkah strategik untuk mengukuhkan ekonomi negara melalui sokongan terhadap industri tempatan, terutamanya dalam sektor kreatif dan pembuatan. Pereka, usahawan, dan akademi yang terlibat termasuk jenama terkenal seperti Batek by Rasta Rashid, Bon Zainal, dan banyak lagi.
Kempen MY Gaya Month 2024 akan turut diserikan dengan pertunjukan fesyen pada 26 Oktober 2024 di Pavilion Damansara Height, Kuala Lumpur, yang akan disiarkan secara langsung di stesen televisyen serta platform Facebook, YouTube, dan Instagram.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Allan Bimbang Tidak Diterima di Malaysia - “Hari-Hari Hitung Berapa Tiket Sudah Dijual”

gempak
05/10/2024
08:55 MYT
Allan Andersn, penyanyi program realiti X Factor Indonesia, mengakui bimbang bakatnya tidak dapat diterima oleh peminat seni di Malaysia.
Gaya Hidup

Pertama Di Malaysia! Pereka Fesyen FM Group Gabung Teknologi AI Dalam Pertunjukan Fesyen Kebaya - "Kami Akan Guna Konsep Sama Dalam ..."

gempak
04/10/2024
05:30 MYT
Meskipun fesyen moden semakin popular, busana tradisional Melayu tetap kekal istimewa dan semakin diminati oleh generasi muda.
Hiburan

“Silap Pertama Dia Datang KL” - Ceddy Ang Akui Kita Ketinggalan Dalam Memperkenalkan Budaya Malaysia Kepada IShowSpeed

gempak
02/10/2024
04:25 MYT
Menurut Ceddy, memperkenalkan makanan-makanan Malaysia kepada personaliti itu sangat bagus namun bawa berkunjung ke pusat membeli-belah itu bukan satu pilihan yang baik.
Hiburan

Konsert Terbesar Di Malaysia, Afgan Akui Gementar - “Sebagai Seorang Manusia Saya Juga..”

gempak
30/09/2024
10:25 MYT
Menurut Afgan atau nama sebenarnya, Afgansyah Reza,35, sepanjang berkecimpung di dalam industri seni suara selama 17 tahun, dia belum pernah lagi membuat persembahan di tempat yang mempunyai kapasiti yang banyak.
Hiburan

Selepas Australia Dan Indonesia, The Weekend Ke Malaysia?

gempak
28/09/2024
05:55 MYT
Dengan tamatnya konsert berkenaan, adakah selepas ini The Weekend bakal meneruskan siri jelajah konsert itu ke Asia?
BorakSeeni